مصاحبه پوست نیوز با دکتر حمیدرضا شفیعی درباره زگیل تناسلی

 

گفتگو با دکتر شفیعی درباره زگیل تناسلی

در پی گفتگویی که با آقای دکتر شفیعی متخصص پوست و مو در کنگره تخصصی پوست و مو در هتل المپیک تهران داشتیم، از ایشان پرسیدم که یکی از بیماریهای شایعی که بیماران زیادی برای درمان آن به شما مراجعه میکنند را نام ببرید. آقای دکتر شفیعی (متخصص پوست) فرمودند اخیرا زگیل تناسلی بسیار شایع شده است و مراجعین زیادی برای درمان زگیل تناسلی به پزشکان مراجعه میکنند.

از این رو از ایشان خواستم تا دراین باره برای خوانندگان پوست نیوز بیشتر توضیح دهند. از شما دعوت میکنم به گفتگویی که با آقای دکتر شفیعی درباره زگیل تناسلی داشتیم را در ادامه دنبال کنید:

 پوست نیوز: آقای دکتر شفیعی ضمن تشکر از وقتی که در اختیار خوانندگان پوست نیوز قرار دادید، لطفا توضیح دهید که بیماری زگیل تناسلی چیست و چه نوع بیماری محسوب می شود؟

دکتر شفیعی متخصص پوست در تهران: این بیماری (زگیل تناسلی) یک بیماری عفونی است که اخیرا هم در اقایون و هم در خانم ها به دلیل شیوع مسائل غیراخلاقی و ارتباطات زیاد جنسی شایع شده است. عامل زگیل تناسلی یک ویروس به نام HPV می باشد که براحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. بیماری زگیل تناسلی یک بیماری بسیار دردسر داری است چراکه فرد مبتلا شاید چند ماه و شاید هم تا اخرعمر درگیر درمان آن باشد. نکته قابل توجه در این بیماری این است که این ویروس براحتی قابل انتقال است به خصوص در افرادی که روابط جنسی متعدد دارند.

پوست نیوز: فردی که مبتلا به زگیل تناسلی شده است، برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کند؟
دکتر شفیعی متخصص پوست در تهران: ازمشکلات اساسی بیماران مبتلا به زگیل تناسلی این است که نمیدانند درصورت بروز بیماری مشکل خود را با چه متخصصی درمیان بگذارند و به کجا مراجعه کنند.
متخصص عفونی؟متخصص زنان؟یا متخصص پوست؟
بله دقیقا باید در صورت بروز مشکل به متخصص پوست مراجعه شود چرا که یک متخصص زنان توانایی شناسایی و درمان ویروسهای داخل بدن را به خوبی دارد. اما ویروس های روی پوست را کمتر میتوانند تشخیص دهند. این افراد با مراجعه به متخصص پوست درمان بهتر وسریع تری را پیش رو خواهند داشت.

پوست نیوز: آیا زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد؟ 
دکتر شفیعی متخصص پوست در تهران: بله، ازخطرات این بیماری این است که زگیل تناسلی انواع بسیار متفاوتی دارد. شایع ترین انها نوع 6 این بیماری است.
زگیل تناسلی نوع 6، با اینکه بسیار شایع است، مشکل چندانی ندارد و براحتی قابل درمان است. ولی گروهی ازاین تایپ ها سرطانی هستند که میتوانند سیر بیماری را به سمت سرطان های بدخیم پوستی سوق دهد. به خصوص انهایی که دهانه رحم را درگیر میکنند میتوانند بسیارخطرناک باشند. بنابراین تشخیص روند درمان بسیارحیاتی است.

پوست نیوز: در مورد زگیل تناسلی در آقایان چطور؟ آنها با مراجعه به متخصص پوست چه درمانی را باید پیش گیرند؟
دکتر شفیعی متخصص پوست در تهران: درمورد اقایان متخصص پوست میتواند با فریز، کرایو، لیزر و داروهای موضعی، بیماری را کنترل کند. ولی درمورد بانوان بهتراست که متخصص زنان دهانه رحم را بررسی و درخواست ازمایشاتی نظیر پاپ اسمیر کند. البته از خود ویروس هم انجام شناسایی امکان پذیر است و میتوان تشخیص داد که کدام تایپ میتواند سرطان زا باشد تا بیشتر بیمار را راهنمایی و درمان کامل و اسان کرد.
پوست نیوز: آقای دکتر شفیعی، آیا پیشگیری هم برای این بیماری (زگیل تناسلی) وجود دارد؟
دکتر شفیعی متخصص پوست در تهران: واکسنی به نام گارداسیل وجوددارد که توصیه میشود.
این واکسن در کشورهای اروپایی در سنین نوجوانی به طور اجباری تزریق میشود. ولی در ایران این واکسن روتین نیست و به دلخواه در افراد داوطلب تزریق میشود. گفته میشود که در سنین بالا تزریق این واکسن تاثیر چندانی ندارد ولی من توصیه میکنم که انجام شود. بخصوص برای افرادی که سفرها و تماس های جنسی متعدد دارند.
کاری که این واکسن انجام میدهد این است که ازبروز انواع بدخیم ان جلوگیری میکند.

پوست نیوز: آقای دکتر شفیعی، چه توصیه ای برای خوانندان پوست نیوز درباره این بیماری دارید؟
دکتر شفیعی متخصص پوست: درنهایت دریک جمله میتوان گفت با توجه به اینکه شرایط حال حاضر طوریست که عفاف جنسی رعایت نمیشود حتما به محض مشاهده مورد مشکوک به پزشک مراجعه کنند. دقت داشته باشید که درصورت بروز مشکل حتما از شیو کردن محل خودداری کنید چرا که شیو کردن باعث پخش شدن این ویروس میشودو امکان دارد یک ضایعه تبدیل به هزاران ضایعه گردد و تا اخر عمر درگیری ایجاد کند.
افرادی که متاهل هستند بایدخیلی سریعتر از دیگران مراجعه کنند تا از ابتلا همسر خود جلوگیری کنند.

زمان انتشار: يكشنبه 03 بهمن 1395 (7 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۰۰۳